|
دكتر
پرويز قديريان
استاد دانشگاه مونتريال ـ كارشناس سازمان بهداشت جهاني
E-Mail:EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com
Web:ALLNATURALREMEDIES.NET
نيمي از سالمندان پوكي استخوان دارند
درصد بالايي از افراد مسن تر از 50 سال در آمريكاي شمالي به
كم دوامي و يا پوكي استخوان دچار هستند. در حال حاضر حدود 10
ميليون از كهنسالان اين منطقه ناراحتيهاي استخواني دارند و 34
ميليون هم در خطر بروز اين گونه عوارض ميباشند. پيش بيني ميشود
كه تا سال 2020 يعني حدود 15 سال ديگر 14 ميليون نفر در آمريكا
به عارضه پوكي استخوان يا
Osteoporosis
مبتلا خواهند شد و 47 ميليون نفر نيز در معرض بروز آن قرار
ميگيرند كه اگر پيشگيري و درمان نشوند در نهايت زمين گير و
خانه نشين ميشوند.
درصد بروز عوارض استخواني در خانمها چهار برابر آقايان است و
اصولا وقتي اين عارضه تشخيص داده ميشود كه شخص به هر دليل دچار
شكستگي استخوان شده است. به همين دليل توصيه ميشود كه همه
آنهايي كه بيشتر از 65 سال سن دارند، مخصوصا خانمها و افرادي
كه پس از سن 50 سالگي خود به خود به شكستگي استخوان دچار
ميشوند به پزشك متخصص مراجعه كنند و آزمايش
Bone Density
يا تراكم استخوان به عمل آورند و در درمان زودرس بيماري و يا
پيشگيري آن به موقع اقدام نمايند.
با فعاليتهاي بدني به همراه رژيم غذايي متعادل و مصرف شير و
فرآورده هاي آن، منظور داشتن سبزيهاي سبز تيره رنگ در رژيم
غذايي روزانه، آفتاب گرفتن و به دست آوردن طبيعي ويتامين
D
براي هضم و جذب كلسيم مواد غذايي در بدن، داشتن وزن ايده آل و
دوري نمودن از مصرف نوشابه هاي كافئين دار مانند قهوه كه موجب
از دست رفتن املاح بدن مخصوصا كلسيم ميگردد ميتوان سلامتي
استخوانها را در بدن تضيمن نمود. البته مصرف سيگار، خوردن بعضي
از هورمونها و يا داروهايي كه در تراكم و استحكام استخوانها
تاثير منفي دارند نيز ميتوانند مزيد بر علت شده و كم دوامي و
پوكي استخوان را موجب شوند.
اعتدال در مصرف آنتي اكسيدانها
چندي قبل گروه تحقيقاتي ما در دانشگاه مونتريال براي اولين بار
ثابت نمودكه مصرف بي رويه و زياد آنتي اكسيدانها مثلا ويتامين
E
نقشي در بهزيستي و حفظ سلولهاي بدن در برابر مواد زيان بخش
ندارد بلكه اثر نامطلوب و غيرقابل جبراني بر روي
DNA
سلولها به جا خواهد گذاشت. اين هفته نتايج بررسي ديگري از
پژوهشگران دانشگاهي در دانمارك كه در ژورنال پزشكي
Lancet
به چاپ رسيده نشان ميدهد كه مصرف آنتي اكسيدانهايي مانند
ويتامين هاي
Aو
B
و C
و همچنين سلينوم
Selenium
ممكن است موجب صدمه قلب و بروز برخي از سرطانها گردد. در اين
مطالعه حدود 170 هزار نفر از افرادي كه امكان بروز سرطانهاي
دستگاه گوارش در آنها زياد بوده و به مدت
20 سال زير مطالعه علمي بودند،
بررسي شده اند.
روي هم رفته پژوهشگران عقيده دارند كه
آنتي اكسيدانهاي طبيعي به همراه رژيم غذايي حتي اگر به مقدار
زيادي مصرف شوند آسيبي به بدن نميرسانند چون دستگاه گوارش در
اين صورت قدرت انتخاب و مصرف و ذخيره اين دسته از مواد غذايي
را خواهد داشت در حالي كه آنتي اكسيدانهاي مصنوعي
(Supplements)
به اين صورت عمل نميكنند و مصرف بي رويه آنها باعث دردسرهاي
غيرقابل جبران ميگردد.
بار ديگر اين بررسي ثابت ميكند كه اولا املاح و ويتامين ها و
ديگر مواد غذايي ضروري و حياتي بهتر است از طريق رژيم غذايي
روزانه
و به طور طبيعي به بدن برسند. درضمن بيانگر آنست كه مصرف مواد
غذايي مصنوعي آن هم بدون مشورت پزشك يا متخصص تغذيه نه تنها
سبب بهزيستي و سلامتي نميشود بلكه ناهنجاريهايي را موجب ميشود.
مصرف چربيهاي اشباع
نشده
مانع
بروز سنگ كيسه صفرا
رژيم غذايي كشورهاي مديترانه حاوي مقدار زيادي سبزي، غلات و
حبوبات، ماهي و روغن هاي اشباع نشده مانند روغن زيتون و روغن
دانه هاي روغني مانند بادام زميني است كه نه تنها از بروز
بيماريهاي قلبي و قند پيشگيري ميكند بلكه از تشكيل سنگ كيسه
صفرا نيز جلوگيري مينمايد.
در يك بررسي علمي كه 14 سال به طول انجاميده ثابت گرديده
افرادي كه در رژيم غذايي روزانه خود چربيهاي اشباع نشده منظور
مينمايند، 20 درصد كمتر از ديگران به سنگ كيسه صفرا دچار
ميشوند.
يك نفر از هر چهار نفر در امريكا در طول عمر خود به عارضه سنگ
كيسه صفرا دچار خواهد شد. سنگ كيسه صفرا در عده اي سبب درد
شديد ميشود كه درماني جز خارج كردن كيسه صفرا
با
عمل جراحي ندارد.
مطالعات علمي نشان ميدهد كه مصرف درازمدت چربيهاي اشباع شده
مانند چربيهاي حيواني ميتواند بروز سنگ كيسه صفرا را افزايش
دهد. پرخوري و نداشتن فعاليت هاي جسمي و بعضي از عوارض و
بيماريها هم ميتوانند تشكيل سنگ را در كيسه صفرا منجر شوند.
در امريكا هر ساله حدود 640 هزار نفر به خاطر سنگ كيسه صفرا و
عوارض آن بستري ميشوند.
نمك: آنقدر هم كه ميگويند، بد نيست
در سالهاي اخير آنقدر درباره بيماريهاي نمك گفته اند و نوشته
اند كه اكثر مردم ضررهاي خوردن غذاي شور و مصرف نمك را با عادت
كشيدن سيگار مقايسه ميكنند و به همين جهت كمتر در بعضي از
منازل و رستورانها نمك دان و نمك بر روي سفره ها و ميزها
مشاهده ميشود.
بدن انسان براي بهزيستي و سلامتي نيازمند مقداري نمك است كه
بايد روزانه به همراه رژيم غذايي به بدن برسد. هر روز مقداري
نمك به همراه عرق و ادرار از بدن خارج ميشود و اين مقدار بايد
مرتبا به بدن برسد تا سلامتي تامين گردد.
انجمن بيماريهاي قلبي امريكا توصيه ميكند كه يك شخص بالغ
ميتواند روزانه حدود 2400 ميليگرم سديم مصرف نمايد كه تقريبا
يك قاشق چايخوري نمك طعام است.
ولي ما روزانه خيلي بيشتر از اين مقدار نمك مصرف ميكنيم. مثلا
تمام غذاهاي بازاري و از پيش درست شده
(Fast Food)
و حتي نوشيدنيهاي گازدار حاوي مقداري سديم هستند.
امروزه در سراسر دنيا نمك دريايي و نمك يددار در دسترس مردم
قرار دارد.
اين نمك كه حاوي مقداري يد است در فعاليت غده تيروئيد نقش مهمي
دارد و نميگذارد كمبود يد رژيم غذايي باعث ناهنجاريهايي مانند
گواتر در غده تيروئيد شود. ضمنا مادران حامله اي كه به اندازه
كافي يد دريافت نميكنند باعث صدمه
مغز
جنين و نوزاد شده و كودك از نظر فعاليت هاي مغزي از ديگران عقب
تر خواهد بود.
البته زياده روي در مصرف نمك ممكن است در بروز سرطانهاي معده و
مري و لوزالمعده كمك كند. درضمن نمك يكي از علل مهم و اصلي
فشار خون ميباشد كه اگر معالجه نشود
به
بيماريهاي قلبي منجر
ميشود.
|